فالآوت 4 حالا پس از خوابیدن سر و صدای انتشار متال گیر سالید 5، مورد انتظارترین بازی سال قلمداد میشود و این در حالی است که کمتر از دو ماه تا انتشار بازی باقی مانده است. این طور که از اخبار میتوان استنباط کرد، پروسهی ساخت فالآوت 4 از سه سال پیش کلید خورده بود و در همایش E3 امسال بود که بتزدا تصمیم گرفت به شایعات چند ساله در باب انتشار این بازی پایان دهد. بیشترین اطلاعات بازی طی یک ماه گذشته و در جریان حواشی همایش گیمزکام آلمان به بیرون درز کرد. تاد هاوارد، کارگردان بازی در جریان تریلر جدیدی که شخصا آن را روایت میکرد در مورد دشمنان جدید، محیطها و مکانیزمهای جدید دنیای فالآوت صحبت کرد.
داستان اصلی فالآوت 4 طبق تریلر E3 در جریان حدود 200 سال پس از اتمام جنگ بر سر منابع یعنی سال 2077 و هولوکاست هستهای روایت میشود (همان دورهای که فالآوت 3 در آن جریان داشت). داستان در محدودهی ایالتهای بوستون و ماسچوست انگلستان که حالا با هم مشترک المنافع هستند و به نام «انگلستان جدید/ نیو انگلند» شناخته میشود، آخرالزمان جدیدی را به تصویر خواهد کشید. مثل نسخههای قبل، داستان فالآوت 4 هم حالا دقیقا وابسته به ماجرای اتمام جنگ بر سر منابع است (بیست و سوم اکتبر 2077). شخصیت اصلی که در Vault 111 پناه گرفته است دویست سال بعد از این واقعه آغازگر داستان جدیدی برای نیو انگلند خواهد بود.
مهمترین سیستم بازی در این تریلر به نمایش گذاشته شد. در فالآوت 4 نیز مثل نسخههای قبلی به ازای انجام دادن ماموریتهای اصلی وفرعی به شما پوینتهایی برای ارتقای کاراکتر اصلی تعلق خواهد گرفت. به همین منوال از این پوینتها میتوان در هفت شاخهی اصلی قدرت، درک، استقامت، کاریزما، تفکر، چابکی و شانس استفاده کرد. به هر اندازهای که هر کدام از این شاخهها پوینت بالاتری داشته باشند، کاراکتر شما قادر است تا مشکلات را با تکیه بر همان مهارت حل و فصل کند. هاوارد میگوید مجموعا 275 پرک در بازی برای ساختن کاراکتر شما در نظر گرفته شده است و به همین دلیل تجربهی فالآوت 4 برای هر کسی متفاوت خواهد بود.
مثل فالآوت 3 و نیو وگاس در نسخهی چهارم هم مکانیزم V.A.T.S طراحی شده است که البته با قبل تفاوتهای زیادی دارد. این سیستم به بازیکن اجازه میدهد تا در مواجهه با هر موجودی (انسان و یا موجودات ویستلندی بازی) بتوانید نقاط ضعف آن را کشف کنید. در نسخههای قبل هر چند این سیستم موجب توقف بازی میشد اما در فالآوت 4 به رغم نرم شدن بازی و ریلتایم شدن آن، در حین استفاده از این سیستم بازی جریان دارد اما زمان کند میشود.
سگ شخصیت اصلی شما که Dogmeat نام دارد، رفیق گرمابهی او به حساب میآید. هاوارد در جریان E3 اذعان کرد که این سگ در طول بازی نمیمیرد و میتوانید از او برای انجام یک سری کارهای تعیین شده استفاده کنید. مثل این که به نقطهی مشخصی برود یا برای برداشتن آیتم فرستاده شود. داگمیت در جریان مبارزات یار اصلی شخصیت شما خواهد بود و این که میتواند با استفاده از بویایی بینظیرش حضور دشمنان نزدیک را تشخیص دهد.
برای اولین بار در سری است که شخصیت اصلی شما میتواند حرف بزند! قبلا فقط شاهد رد و بدل شدن دیالوگها از طرف شخصیت اصلی به صورت متنی بودیم اما حالا میتوانیم صدای او را با هم بشنویم و این نکتهای تاثیر گذار برای پیشبرد روند داستان است. بتزدا خبر از شخصی سازی گستردهای را برای کاراکتر شما میدهد و اگر نسخههای قبلی را بازی کرده باشید میدانید که این شخصیسازی منتهی به ظاهر نیست و در روحیات او نیز تاثیر گذار است.
کلیت گیمپلی بازی بیشتر مدیون و وابسته به دو نسخهی قبلی است. مکانیزمها، سیستم دیالوگ، لول آپ و… همگی تنها با تغییرات کوجکی در بازی گنجانده شدهاند. ویژگی جدید بازی امکان ساخت خانه، بار، برج و دیگر ساختمانها را به بازیکنها میدهد. نحوهی کار این سیستم به این ترتیب است که با پیدا کردن متریالهای کافی اقدام به ساخت آنها میکنید و البته این تازه شروع کار است. مزدورها و راهزنهای ویستلند میتوانند به ساختمانهای شما حمله کنند، همان طور که این کار از شما هم بر میآید. بنابراین ساختن پدافندهای دفاعی مثل برجک نگهبانی و تلهها از آنها مواظبت کنید. ساختمانهای کنار هم شما با گذشت زمان میتوانندحتی تشکیل یک شهر کوچک را دهند.
در فالآوت 4 میتوانید برای انجام برخی وظایف اصلی به NPCها دستور دهید. هاوارد میگوید که برای هر کدام از مهارتهایی – که پیشتر اشاره شد – ده لول در نظر گرفته شده است. در مهارت کاریزما اگر به آخرین لول برسید، میتوانید پرک مربوطه را انتخاب کنید و پس از آن برای انجام مراحل از بقیهی مردم نیز کمک بگیرید. دنیای فالآوت سبک ریلتایمی دارد که حتی ممکن در میانهی یک مبارزه دشمنانتان به جان همدیگر هم بیفتند بنابراین چنین قابلیتی چندان دور از ذهن نیست.
در دمویی که از فالآوت 4 به نمایش در آمد، همه چیز رول عادی خود را پیش گرفته بودند تا این که سر و کلهی بمب افکنهایی پیدا شد که کار را برای شخصیت اصلی سخت کردند. تقریبا چالش برانگیزترین بخش تریلر برای بازیکن همین بمب افکنهای سرگردانی بودند که مجهز به مواد محترقهی سنگینی بودند. حتی کار تا جایی پیش رفت که آدمک Vault Boy بالای صفحه ظاهر شد و او را با باندپیچی روی بدنش دیدیم که یعنی وضع خیلی وخیم است!
خودتان را برای انواع و اقسام مدل اسلحه در بازی آماده کنید؛ تقریبا نیمی از تریلر بازی به نشان دادن سلاحهای مختلف بازی مثل اسلحهی جدید فت-من (یک موشک انداز قوی)، مینیگانها و آتش افکنها اختصاص یافته بود. که همگی به نظر نوید یک درگیری خونین را میدادند. به نظر میرسد رگههای اکشن در فالآوت قوت گرفتهاند.
اسلحهی جدیدی تحت عنوان لیزر ماسکِت که مثل سلاحهای لیزری سری Dead Space و حتی بدتر از آن عمل میکرد، بیشترین تاثیرگذاری را بین سلاحهای دیگر داشت و به راحتی دخل هر کسی که جلوی آن ظاهر میشد را میآورد.
فالآوت 4 تقریبا تمامی مکانیزمهای قدیمی سری را در خودش جمع کرده و آنها را از نو ساخته است اما طی توئیتی که اخیرا بتزدا منتشر کرد، بر خلاف فالآوت: نیو وگاس که پس از پایان بازی به بازیکن اجازهی لول آپ کردن داده نمیشد، در فالآوت 4 قادر خواهید بود پس از پایانبندی اصلی باز هم به کند و کاو در محیط ادامه دهید و بعدا با انتشار محتواهای دانلودی، پی داستانهای جدید بروید. این در حالی است که سنت بدی بین بازیهای نقشآفرینی جا افتاده که پس از پایان بندی اصلی قادر به انجام مراحل فرعی و یا لول آپ کردن نخواهید بود.
محیطها در فالآوت 4 گستردهتر شدهاند و از طرفی فاکتور داینامیک بودن نیز به آن اضافه شده است. شاید نتوان بازی را از حیث گرافیک عنوانی نسل هشتمی دانست، اما به جرئت میتوان گفت این وسعت در میان بازیهای چند سال اخیر بینمونه بوده است. بتزدا برای ساخت فالآوت 4 از موتور پایهی Creation – موتوری که از نسخهی قدیمیتر آن برای ساخت اسکایریم استفاده شده بود – کمک گرفته است.
فالآوت 4 از همین حالا یک از مدعیان گردن کلفت مقام بازی سال است و شکی در آن نیست. باید دید که دستپخت جدید تیم بتزدا و تاد هاوارد چطور به دل منتقدین و کاربران خواهد نشست. دهم نوامبر منتظر عرضهی بازی برای پلتفرمهای پیسی، پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان باشید.
زیورآلات |
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع) | 60 x 60 x 10 میلیمتر |
وزن | 36.2 گرم |
نظرات (0)